A legfontosabb kérdés, hogy milyen hardver (beléptető, behatolásjelző, tűzjelző, videó rendszerek) típusokat szeretnénk egy felületen integrálni. Mindig ellenőrizzük, hogy az adott hardverek típusai és firmware verziói biztosan kompatibilisek-e a kiválasztott grafikus felügyeleti szoftverrel. Emellett az integrációhoz nélkülözhetetlen az adott hardver eszköz magas szintű ismerete, legyen meg bennünk a hozzáértés a fizikai hardverekhez, vagy készüljünk fel egy hardverhez hozzáértő személy készenlétbe helyezésére az integráció időtartamára.
A grafikus felügyeleti rendszer működéséhez mindenképp szükséges az ügyfél igényeknek megfelelő IT környezetbe illesztés. Ez fizikailag jellemzően szerver számítógépet, kliens számítógépeket jelent, valamint a szerver – hardver eszközök és kliens – szerver közötti hálózati eszközöket. Szoftveresen figyelnünk kell az operációs rendszer / felügyeleti szoftverkompatibilitásra, a megfelelő adatbázis szoftver kiválasztására, a Windows naprakész állapotba helyezésére, valamint a hardver eszközök konfigurálásához szükséges szoftverek telepítésére. A szoftveres konfigurációba tartozik – főleg szigorúbb IT infrastruktúra esetén – hogy a létrehozandó tűzfal szabályok egyértelműek legyenek az IT részleg számára. Itt még egy fontos kérdést előzetesen egyeztetni kell: ki lesz a felelős a grafikus felügyeleti szoftver szerver és kliens számítógépeknek karbantartásáért, frissítéséért, vírus védelméért.
Bármilyen rendszerről legyen is szó a kezelő személyzet leghatékonyabban térkép struktúrán keresztül fogja kezelni a rendszert, ezen keresztül látja a riasztások helyét. Ehhez azonban az kell, hogy átgondoljuk és kidolgozzuk, hogy is nézzen ki a grafikus felügyeleti szoftver térkép szerkezete. A megrendelőtől kapott térképlapokról mindig le kell tisztítani az átláthatóságot zavaró felesleges rétegeket. A tervek beszerzése azért is fontos, mert az egyes érzékelők, zónák, területek és egyéb eszközök térképlapokon való elhelyezését ez alapján tudjuk elvégezni a grafikus felületen.
Beléptető rendszer integrációja esetén kiemelt fontosságú a felhasználó fa felépítése: tudni kell, hogy milyen vállalati csoportokra legyenek bontva a felhasználók, és hogy rendelkezésre álljanak az egyes vállalati csoportokba tartozó felhasználók adatai (név, fénykép, beosztás, elérhetőség stb.). Emellett természetesen az is ideális, ha a megrendelő előre meghatározza / átgondolja, hogy melyik vállalati csoportnak hova lesz jogosultsága belépni, és hogy kik a kivételek (természetesen mindig vannak). Ha kapunk egy átlátható Excel fájlt erről, a felügyeleti szoftverek jellemzően lehetőséget adnak a felhasználó struktúra Excelből való beimportálására.
Behatolásjelző rendszereknél hasonló előkészületekről beszélhetünk, mint beléptető rendszernél. Itt azért általában kisebb felhasználószám jogosult a riasztó rendszer használatára, kevesebb riasztó terület van, mint beléptető ajtó, ennyiből egyszerűbb a dolgunk. Annyiból viszont bonyolultabb, hogy a riasztó rendszer területnél a jogosultságok konfigurálása összetettebb lehet, hiszen tartalmazhat élesítés / hatástalanítás / kényszer élesítés / eszköz kizárás / stb. hardver jogosultságokat is.
Azt is hasznos előre meghatározni, hogy kik fogják majd használni a grafikus felügyeleti rendszert, hogy mindenki csak olyan jogosultsággal rendelkezzen, ami tényleg szükséges a számára. Sajnos lehet találkozni olyan rendszerekkel, ahol a biztonsági őrtől kezdve a rendszer telepítőig mindenki ugyanazt az adminisztrátor fiókot használja.
A fentebb említett előkészületekkel napokban – nagyobb rendszer esetén hetekben – mérhető időt takaríthatunk meg. Mindemellett a megrendelővel való adategyeztetés lehetőséget ad a grafikus felügyeleti szoftver koncepciójának bemutatására és jóváhagyására a megrendelői oldal irányából. A nap végén mindig az lesz a legfontosabb, hogy a kezelő személyzet hatékonyan tudja használni a rendszert, és a megrendelői oldal elégedett legyen.
Végül, de nem utolsó sorban arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy az előkészületekhez szükséges munkaidővel is megfelelően kalkuláljunk az ajánlat adásnál, hiszen a fentebb említett előkészítési lépések egyeztetése, grafikus felügyeleti szoftverbe való importálása is jelentős munkaórát jelent.
Összegezve. Hogyan készüljünk elő egy integrált grafikus felügyeleti rendszer telepítésére?
- Ellenőrizzük, hogy az adott hardverek típusai és firmware verziói biztosan kompatibilisek-e a kiválasztott grafikus felügyeleti szoftverrel.
- Az ügyfél igényeknek megfelelő IT környezetbe illesztése:
- szerver számítógépet, kliens számítógép
- szerver – hardver eszközök és kliens – szerver közötti hálózati eszközök
- operációs rendszer / felügyeleti szoftverkompatibilitás
- adatbázis szoftver
- Windows naprakész állapota
- hardver eszközök konfigurálásához szükséges szoftverek
- tűzfal szabályok
- Ki lesz a felelős?
- Térkép szerkezet kialakítása, térképlapok átláthatóvá tétele (felesleges elemek pl.: bútorok eltávolítása a tervekről)
- Felhasználó fa felépítése
- Jogosultsági csoportok meghatározása
- Kik fogják majd használni a grafikus felügyeleti szoftvert
- Kalkuláljunk megfelelően a konfigurációs idővel. Az alábbi blogunkban taglaltuk a konfiguráció során elvégzendő feladatokat: https://partnertech.hu/blog/blog_integralt_rendszer/grafikus_felugyeleti_szoftverek_konfiguralasa,_avagy_jo_munkahoz_ido_kell