Egy megfelelően konfigurált grafikus rendszer jelentősen megkönnyíti a kezelő személyzet munkáját, javítja a reakció időt, és megemeli a létesítmény biztonsági szintjét. Azonban a jó munkához idő kell, ez vonatkozik a felügyeleti szoftver beállítására is.
Ügyfeleink visszajelzése alapján a grafikus felügyeleti szoftverre szánt idővel gyakran alul kalkulálnak, ebben a blogcikkben szerettünk volna támpontot adni, hogy az egyes tevékenységek mennyi idővel járhatnak.
Grafikus felügyeleti szoftver és a beléptető rendszer
Mire érdemes figyelni?
A grafikus felügyeleti szoftverben megvalósul a személyek, jogosultságok, kártyák, látogatók kezelése, tehát kártyák kiadásához nem szükséges külön szoftvert használni. A beléptető rendszer átgondolt struktúrájával a menedzsment egyszerűvé válik.
- A beléptető rendszert használó személyeket jól elkülönített részlegekre kell bontani. Egyrészt így átláthatóbb a struktúra, másrészt egyszerűbb egy részlegnek jogosultságot adni, mint külön-külön az egyes személyeknek.
- A jogosultsági csoportokat precízen meg kell határozni – ez a legfontosabb a konfigurációban. Minden személyhez / részleghez egy (esetleg több) jogosultsági csoport kerül hozzárendelésre – így bármilyen módosítás esetén csak azt kell módosítani, a módosítás automatikusan érvényesítésre kerül a jogosultsági csoporthoz rendelt személyeknél / részlegeknél. A több száz több ezer ember esetén ez egyszerűsíti a jogosultságok kiosztását és így könnyíti a menedzsmentet. Át kell gondolni, hogy melyik ajtóhoz vagy a behatolás jelző rendszer melyik területéhez biztosítsunk hozzáférést. A helyi vezetőnek és a konfigurációt végzőknek egyeztetni kell a jogosultsági csoportokokat.
- Azt is meg kell határozni, hogy a felügyeleti szoftvert ki és milyen jogosultságokkal használhatja. Mindenkinek csak olyan jogosultságokat szabad kiosztani, ami a munkájához szükséges. Nagy rendszernél, több telephelynél, több recepciónál / őrszolgálati helyiségnél ez is alaposan átgondolandó feladat.
Mivel a beléptető rendszerben használt személyeket, részlegeket, jogosultsági csoportokat jellemzően Excel formátumban adják át, ezért jellemzően ebben a formában be tudjuk importálni a grafikus felügyeleti szoftverbe.
A térképes felület fontosság
A grafikus felügyeleti szoftver fontos eleme a térképes megjelenítés. Ezen követi végig az őrszemélyzet a rendszer működését és az itt látható információk alapján reagál a rendszerben történt eseményekre.
A gyors reagáláshoz egyszerű, átlátható, jól kezelhető térkép struktúrára van szükség:
- A helyi vezetővel egyeztetni kell, hogyan legyen felépítve a grafikus felügyeleti szoftver térkép rendszere, hiszen ő ismeri legjobban az adott helyszínt. Minden esetben szükséges egy kezdő, áttekintő térképlap, amiről egyszerűen át tudunk navigálni az objektum részegységeinek részletesebb térképlapjaira. Egy nagyobb gyártó üzemet alapul véve a gyártó üzem teljes területe szerepel az áttekintő térképlapon, amelyről az egyes épületekre kattintva megjelenik a kiválasztott épület térképe. Ha az épületek többszintesek, akkor célszerű lehet minden szintet további térképlapokon megjeleníteni. A lényeg az egyszerűség és az átláthatóság.
- Ha az alaprajzok rendelkezésre állnak, akkor egyszerű a térkép struktúra felépítése. Ha nem állnak rendelkezésre, akkor megéri azokat – legalább nagyvonalakban felvázolva – elkészíteni.
- A legnagyobb munkát az eszközök, érzékelők térképlapokon való elhelyezése jelenti, sajnos ez a folyamat nem automatizálható. Több ezer érzékelős tűzjelző rendszer esetén csak az eszközök elhelyezése akár napokat is igénybe vehet.
- Az áttekintő térképlapon a stratégiailag legfontosabb eszközöket javasolt elhelyezni. Például a főbb belépési- és kilépési pontok kameráit, vagy a behatolásjelző központ kiemelt területeit – hogy a kezdő térképlapon állva is lehessen látni a kamerák képét, vagy a kiemelt területek állapotát.
- Több monitoros megjelenítés használatában is gondolkodhatunk, például az egyik monitoron jelenik meg a térkép struktúra, a másik monitoron pedig a kiemelt kamerák képei.
- Végül de nem utolsó sorban az eszközök pontos elnevezése is kulcsfontosságú. Alapvetően ez nem a grafikus felügyeleti szoftverben történik, hiszen a felügyeleti szoftver csak beolvassa a tűzjelző / behat / videó rendszerben konfigurált eszköz neveket, de a precíz elnevezés szintén jelentősen növeli a reagáló személyzet hatékonyságát. Gondoljunk arra a forgatókönyvre is, hogy a grafikus felügyeleti PC nem működik – például hosszabb áramszünet esetén – ilyenkor a kezelő személyzet csak a tűzjelző központ kijelzőjén megjelenő eszköz nevekre támaszkodhat a riasztás helyének beazonosításában.
Alrendszerek összekapcsolása
Kiemelt feladatkör a grafikus felügyeleti szoftver konfigurálásában a szoftverhez csatlakoztatott eszközök egymáshoz illesztése. Ez a művelet visz igazán életet a rendszerbe, ez kapcsolja össze az egyes alrendszereket. A lehetőségek széles körűek, néhány gyakorlati példa:
- Célszerű a tűzjelző / behatolás jelző rendszer egyes érzékelőihez hozzárendelni a hozzájuk tartozó kamerákat. Ez egyrészt lehetővé teszi, hogy az adott érzékelőből kiváltott riasztás esetén automatikusan megjelenjen a hozzárendelt kamera képe. Másrészt az eseménynapló böngészésekor egy régebbi riasztásra kattintva is automatikusan visszajátszható az eseményhez tartozó rögzített felvétel.
- A rendszer területeit érdemes logikai régiókra bontani. A korábban említett példánál maradva a gyártóüzem egyes régiói a gyártóüzem különböző épületei. A logikai régiókhoz hozzárendeljük a beléptető rendszer olvasóit, és a régióban található érzékelő területeket / zónákat. Ezzel azt érjük el, hogy egy tűz riasztás esetén nemcsak a riasztás helyéről lesz térképes információnk, hanem arról is kapunk egy listát, hogy mely személyek tartózkodnak éppen az adott régióban. Életeket menthet ez a funkció.
Minden említett pontban látszik, hogy a grafikus felügyeleti szoftver konfigurálása, időigényes folyamat, ezzel a munkaidővel már ajánlat adásnál is kalkulálni kell. Azonban a befektetett idő mindig meghozza gyümölcsét, mert egy jól konfigurált felügyeleti szoftver kezelése egyszerű és hatékony, az őrszemélyzet és a biztonsági vezető egyaránt szeretni fogja, elégedett lesz vele. A felgyorsult reakcióidő pedig nagyon hamar kompenzálja a szoftver konfigurálásába befektetett munkaórákat.
Végül, de nem utolsó sorban – ha már ennyi munkát beleteszünk a szoftver konfigurálásába – soha ne feledkezzünk meg folyamatos backup készítéséről. Egy jó felügyeleti szoftvernél a backup készítési folyamatnak automatikusnak és optimalizáltnak kell lennie.